S+S Tuning British Cars

Historie van het familiebedrijf.

In Haaksbergen is de firma S+S Tuning, een echt familiebedrijf, gevestigd. Het heeft zich gespecialiseerd in restauratie, reparatie en onderhoud van vooral Engelse sportwagens.

De kiem van dit bedrijf werd, jaren geleden al gelegd in Haaksbergen door Joop Sieverink (1908-1981). Joop was de vader van Gerrit Sieverink (geboren 1945). Gerrit is de oprichter van het bedrijf S+S Tuning, maar zijn vader was de grote animator van dit alles. Als 7 jarig jongetje keek Gerrit al belangstellend toe terwijl zijn vader MG’s repareerde en werd in de loop der jaren steeds meer geënthousiasmeerd.

In 1954 vertrok de familie Sieverink vanuit Haaksbergen richting Leiden, waar vader Joop een nieuwe baan had aanvaard. In de avonduren en op de zaterdagen bleef hij, ook in Leiden, sleutelen aan zijn hobby, de Engelse sportwagens.

Gerrit werd 15 toen hij van zijn vader een MG TC kreeg. Deze wagen was het eerste restauratieproject waar Gerrit, met hulp van zijn vader, aan begon. De auto werd volledig body-off gerestaureerd. De eerste restauratie van een MG door Gerrit was een feit!

Na de restauratie werd de TC verkocht en werd er met het verdiende geld een MG TD aangeschaft. Beter gezegd, het werd na geruime tijd een TD, want vele uren sleutelen en restaureren gingen hieraan vooraf. Dit keer werd de restauratie volledig door Gerrit uitgevoerd en het resultaat mocht er zijn.

Na de TD kwam er een MGA Twin cam, ook weer vakkundig door Gerrit onderhanden genomen. Na enige tijd werd de MGA weer van de hand gedaan. Het was in de periode toen Gerrit bij een BMC (British Motor Corporation) garage werkte. Dit was een job naar zijn hart want hier deed hij aanvullende kennis van de Engelse sportwagens op. In de weekeinds sleutelde Gerrit verder aan MG’s. Destijds de populaire sportwagen voor de Leidse student van betere komaf.

In 1967 leerde Gerrit in Leiden Mary kennen, waarmee hij in 1968 trouwde. Voortaan stonden de letters MG (Morris Garages) voor Mary en Gerrit. Kort na het huwelijk verhuisde het kersverse echtpaar richting Haaksbergen. Gerrit had inmiddels een baan aanvaard als vertegenwoordiger van technische- en industriële gereedschappen.

De passie voor Engelse sportwagens bleef echter bestaan. In 1976 kwam een MGB binnen (financieel) handbereik. Deze MGB werd door Gerrit geheel gerestaureerd en is nog steeds in zijn bezit. Na deze aankoop werd Gerrit weer door zijn vroegere passie gegrepen. In de weekeinden werd hij weer actief met het restaureren van MG’s en andere Engelse sportwagens. In 1988 besloten Mary en Gerrit na veel afwegingen de stoute schoenen aan te trekken en van de hobby het beroep te maken. De jongensdroom ging in vervulling en de oprichting van een proffesioneel bedrijf werd een feit. S+S Tuning was geboren!

In de loop der jaren kreeg Gerrit de nodige hulp van zijn zoon Hans Sieverink (geboren 1969). Ook Hans is al vanaf zijn jeugd enthousiast liefhebber van Engelse sportwagens. Na geheel vertrouwd te zijn geraakt met het bedrijf van zijn ouders, neemt Hans in 2011 het bedrijf S+S Tuning definitief over. Naast het bestaande pakket als onderhoud en restauratie van historische Engelse automobielen en de verkoop van onderdelen, zijn de activiteiten verder uitgebreid met onderhoud en reparatie van de moderne auto's. Hierbij wordt vooral de focus gelegd op de moderne MG, Mini (BMW) en Rover maar natuurlijk kunnen de klanten bij S+S Tuning ook terecht voor het onderhoud en reparatie van alle andere automerken. Tevens is het bedrijf is sinds enige jaren een volwaardig APK keurstation.  Vanaf 2013 heeft Hans zijn tweede passie opgepakt en is zich steeds meer bezig gaan houden met de verkoop van de klassiekers. Het begon omdat klanten hem vroegen hun auto via hem te kunnen verkopen. Deze opstap is een succes gebleken en inmiddels zijn meerdere auto's via Hans van eigenaar gewisseld.

Gerrit (7 jaar) met zijn vader

 

 

 

 

 

 

 

Vader Joop Sieverink met de MG TC

 

 

 

 

 

 

 

 

Gerrit Sieverink (r) met de MG TC

 

 

 

 

 

 

 

 

Mary Sieverink

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gerrit Sieverink met MG A Twin cam

 

 

 

 

 

 

 

 

De complete collectie