• Twitter
  • Facebook
  • WhatsApp
  • Instagram
T (+31) 53 57 225 17 | F (+31) 53 57 293 11 | info@senstuning.nl
  • 0Winkelwagen
S & S tuning
  • Home
  • S+S tuning
    • Over ons
      • Historie
    • Services
    • Supplies
    • Links
  • Merken
    • Austin-Healey
    • MG
    • Mini
    • Morgan
    • New Mini
    • Triumph
    • Wolseley
  • Projecten
  • Evenementen
  • Occasions
  • Winkel
    • Winkelmand
    • Afrekenen
    • Mijn account
  • Square Mountain Rally
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

MG

MG is een Britse autoconstructeur uit Longbridge. MG betekent eigenlijk Morris Garages, die in eerste instantie een dealer was voor Morris en ook eigendom was van William Morris, de latere Lord Nuffield. Toen Cecil Kimber general manager werd in 1922 begon het bedrijf met aanpassingen aan de standaard Morris Cowleys zoals het verlagen van het chassis en het aanbrengen van een meer sportieve carrosserie.

In 1924 adverteerde Morris Garages met de “MG Special four-seater Sports” en had het het beroemde achthoekige logo in gebruik genomen.

Morris Garages ontgroeide zijn onderkomen driemaal voordat ze verhuisden naar Abingdon in 1929. Het bedrijf werd hernoemd naar de MG Car Company. Tijdens de eerste jaren dertig werd de naam MG synoniem met de term “sports car”. Hun auto’s werden gepromoot door succesvolle racewedstrijden. Met name met de 6-cilindermodellen werden opmerkelijke resultaten behaald. In 1935 verkocht William Morris al zijn privébedrijven aan Morris Motors.

Puristen zijn niet blij met deze stap omdat in hun ogen MG nooit meer hetzelfde zou zijn. Minder modellen, minder racewedstrijden waaraan meegedaan werd en de MG badge die op niet-MG modellen werden geplaatst zoals de Morris Oxford en 1300. Realisten echter geven aan dat zelfs na Kimbers dood in 1945 betaalbare sportauto’s werden gemaakt en verkocht zoals de TC, MGA, Midget en MGB. De werkelijke doodsteek kwam volgens hen door het management van British Leyland, dat de naam in de jaren ’70 verkwanselde.

De productie van MG auto’s in Abingdon werd gestaakt in 1980. Van 1982 tot 1990 waren de auto’s niets anders dan herlabelde en getunede Maestros, Montegos en Metros. MG enthousiasten werden in 1992 verblijd met een nieuwe RV8 en de latere MGF welke meer op de oude leest geschoeid zijn.

In 2005 ging moederbedrijf Rover failliet, waarmee ook het doek voor MG viel. In 2006 maakte de Chinese autobouwer Nanjing Automotive Group bekend dat het onder meer de MG TF weer gaat produceren, in zowel China als het Verenigd Koninkrijk. Op 29 mei 2006 rolden de eerste geassembleerde MG TF’s weer van de band in Longbridge.

S+S Tuning

Industriestraat 79
7482 EW  Haaksbergen
T (+31) 53 57 225 17
F (+31) 53 57 293 11
info@senstuning.nl

Kijkje in de keuken

APK Check

 British occasions

Gebruikte onderdelen

S+S Tuning

Industriestraat 79
7482 EW  Haaksbergen

T  (+31) 53-5722517
F  (+31) 53-5729311
info@senstuning.nl

Postbus 37
7480 AA  Haaksbergen
KvKnr.: 52608883
Algemene verkoop en
levervoorwaarden

Cars

Austin Healey
MG
Mini Classic
Morgan
New Mini
Triumph
Wolseley

Service

APK
Onderhoud
Reparaties
Revisie
Stralen
Restauratie
Modificaties
Schade afhandeling
Interieur
Anti-roestbehandelingen

Suppliers

Aldon
Autolok 2000
Bell
Borg & Beck
Bosch
Brembo
Cool it
County
Deta
Draper
Filter King
Halda
Haynes
Hycote
Kenlowe
Kent Cams
K&N
Kyosho
Lockheed
Lucas
Millers Oils
Minichamps

Mintex
Mocal
Moto Lita
NGK
Payen
Peco
Qleaner
Racimex
Schuco
Securon
SKF
Smith
Snap-on
Spax
SU
Tex
Timken
Unipart
Vanguards
Waxoyl
Wipac

© Copyright - S & S tuning | Website gemaakt door GreatThings
  • Twitter
  • Facebook
  • WhatsApp
  • Instagram
Scroll naar bovenzijde